حضرت علی علیه السلام می فرمایند: « همه كارهاى نیك و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست. » (نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

  

امر به معروف و نهی ازمنکر ضربان قلب تپنده امت اسلام

الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر
در باب امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مهمّات، همین رفق نمودن و مدارا كردن است «3». ممكن است اگر انسان مرتكب معصیت یا تارك واجبى را با شدّت و عنف بخواهد جلوگیرى كند، كارش از معصیت كوچك به معاصى بزرگ یا به ردّه و كفر منتهى شود؛ در ذائقه انسان امر و نهى تلخ و ناگوار است و غضب و عصبیت را تحریك مى‏كند. آمر به معروف و ناهى از منكر باید این تلخى و ناگوارى را با شیرینىِ بیان و رفق و مدارا و حسن خُلق، جبران كند تا كلامش اثر كند و دل سخت معصیت كار را نرم و رام نماید.

در باب امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مهمّات، همین رفق نمودن و مدارا كردن است «3». ممكن است اگر انسان مرتكب معصیت یا تارك واجبى را با شدّت و عنف بخواهد جلوگیرى كند، كارش از معصیت كوچك به معاصى بزرگ یا به ردّه و كفر منتهى شود؛ در ذائقه انسان امر و نهى تلخ و ناگوار است و غضب و عصبیت را تحریك مى‏كند. آمر به معروف و ناهى از منكر باید این تلخى و ناگوارى را با شیرینىِ بیان و رفق و مدارا و حسن خُلق، جبران كند تا كلامش اثر كند و دل سخت معصیت كار را نرم و رام نماید.

در روایت خصال شیخ صدوق- علیه الرحمة- است كه حضرت خضر- علیه السلام- وقتى مى‏خواست از حضرت موسى- علیه السلام- مفارقت كند، آخر كلامش این بود كه: «سرزنش و تعییر مكن البته كسى را به گناهى. و محبوبترین امور نزد خداى تعالى‏ سه چیز است: میانه روى و اقتصاد در وقتِ بى‏نیازى و دست بازى، و دیگر عفو و بخشش در حال قدرت، و سوم رفق و مدارا با بندگان خدا. و هیچ كس رفق نكند با كسى در دنیا مگر آن كه مرافقت كند خداى تعالى‏ با او در آخرت. و رأس حكمت، ترس از خداى عزّ و جلّ است».

و در باب ارتیاض نفس و سلوك راه حق نیز رفق و مدارا با نَفس، از مهمّات به شمار مى‏رود. و چه بسا كه سختگیرى بر نفس، خصوصاً در اوائل امر و خصوصاً براى جوانها، اسباب تنفّر نفس از ارتیاض و سلوك شود، و از زیر بار حق فرار كند.

و خیلى اتفاق افتاده كه جوانهاى نورس بعد از چندى اشتغال شدید و مواظبت كامل در مستحبّات، به كلّى منحرف شدند و لا یبالى به دین گردیدند. و در روایات شریفه اشاره به بسیارى از این امور كه مذكور شد هست ، و پس از این- إنْ شاءَ اللّه- بعضى از آنها را مذكور مى‏داریم.( شرح حدیث جنود عقل و جهل صص 8-317)


  طبقه بندی: سخنان امام خمینی رحمه الله ، 





Powered by WebGozar