حضرت علی علیه السلام می فرمایند: « همه كارهاى نیك و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست. » (نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

  

امر به معروف و نهی ازمنکر ضربان قلب تپنده امت اسلام

الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر
گاه امر به معروف ونهی از منکر اثر می بخشد که مستقیما" با مخاطب گفتگو شود ، اما مواردی نیز هستند که شرایط زمانی یا مکانی اشخاص مورد خطاب اقتضا نمی کند، مخاطب به طور مستقیم امر ونهی شود و شاید اثر منفی داشته باشد، لذا در این گونه موارد باید از شیوه خطاب « غیر مستقیم » استفاده کرد. بر پایه تحقیق و تجربه، در برخی موارد برترین تحولات در وجود آدمی با تاثیر غیر مستقیم نمودار می گردد. به ویژه آنچه را به گونه ای غیر مستقیم به او می آوزیم بهتر یاد می گیرد تا درس و بحث مستقیم موثر تر از نصیحت ها و بحث های کلامی مستقیم است. مطلوب ترین شیوه آموزش آن است که آموزش گیرنده احساس آموزشی بودن آنچه را در صدد آموختن آن می باشد رانکند.

توجه به آموزش های ظریف و غیر مستقیم در رفتار بزرگان دین ما نیز دارای منزلتی والا است. امامان ما گاه برای تعالیم مسائل به دیگران از مثال ها بهره می گرفتند. گاه آموزشهایی را در غالب دعاهایی که خود می خواندند، می داده اند و گاه این درسها را با عمل خویش بیان می کرده اند .

القاء غیر مستقیم، بهترین و محرمانه ترین شیوه نصیحت است. القاء غیر مستقیم در داین زمان یکی از ابزارهای مهم و اساسی انتقال معانی و مفاهیم تلقی می گردد. نمونه ای از نصیحت به روش القاء غیر مستقیم رفتار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با پیرمردی است که وضو را به طور صیحیح انجام نمی داد .

استاد مطهری در جلد دوم کتاب حماسه حسینی درباره یکی از روشهای غیر مستقیم در امر به معروف ونهی از منکر می فرماید: « شما اگر بخواهیدبه شکل غیر مستقیم امر به معروف ونهی از منکر بکنید یکی از راههای آن این است که خودتان صالح و با تقوا باشید، وقتی خودتان این طور بودید مجسمه ای خواهید بود از امر به معروف ونهی از منکر، هیچ چیز بشر را بیشتر از عمل تحت تاثیر قرار نمی دهد، شما می بینید مردم از انبیاء واولیاء پیروی می کنند ولی از حکما و فلاسفه آنقدرها پیروی نمی کنند. چرا؟

برای اینکه فلاسفه فقط می گویند، فقط مکتب دارند، فقط تئوری می دهند، در گوشه حجرهاش نشستهاست کتاب می نویسد و تحویل مردم می دهد ولی انبیاء و اولیاء تنها تئوری و فریضه ندارند، عمل هم دارند،آنچه      می گویند خودشان عمل می کنند.

حتی این طور نیست که اول بگویند بعد عمل کنند، اول عمل می کنند بعد می گویند. وقتی انسان بعد از آنکه خودش عمل کرد، گفت. آن گفته اثرش چندین برابر است... هر مصلحی اول باید صالح باشد تا بتواند مصلح باشد»


  طبقه بندی: شیوه های موثر امر به معروف ونهی از منکر ، 





Powered by WebGozar