تبلیغات
امر به معروف و نهی ازمنکر ضربان قلب تپنده امت اسلام - اول: چرایی امر به معروف و نهی از منکر(1)

  

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: « همه كارهاى نیك و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست. » (نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

  

امر به معروف و نهی ازمنکر ضربان قلب تپنده امت اسلام

الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر
نوشته شده در تاریخ 1390/09/22 توسط عبدالصاحب جمشیدی | نظرات ()

باسمه تعالی

چرایی پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر(1)

جهت تبیین این موضوع بایستی دیدگاه و نوع تفکر خود از انسان، جامعه، هستی و نفس معرفت به این موضوع را ابتدائا روشن کنیم تا بتوانیم چرایی این موضوع را دریابیم.علت این امر آن است که اگر ما به این مبانی و مبادی نپردازیم و موضع خود را در این مسائل تبیین نکنیم از مسیر حرکت و نقطه هدف هم تصویر روشنی نخواهیم داشت و تنها موج سوار خواهیم بود که در دنیای شبهات و شکیات امروزی به راحتی دیر یا زود از قافله به در شده و مسیرمان دگر خواهد شد.

این بنده برآنم طی چند یادداشت به تبیین چرایی این مهم بپردازم و نشان دهم که والله العظیم جامعه همان کشتی ای است که اگر یک نفر به خواست خود جای خودش را سوراخ کند همگی غرق میشوند.در واقع ما امر و نهی میکنیم تا هم خود بمانیم و هم به ماندن دیگری و دیگران کمک کنیم و نیز نه هر نوع ماندنی بلکه سالم ماندن در ابعاد روحانی، جسمانی و عقلانی.

اصولا در تبیین فلسفی هر موضوعی سه سؤال اصلی وجود دارد که عبارتند از‌: چیستی،چرایی و چگونگی که همان مطلب هل،مطلب ما و مطلب لم میباشند.از آنجا که مخاطبان آشنایی با چیستی این مهم دارند از پرداختن مستقل به آن خودداری کرده و وارد چرایی موضوع شده ایم.

لکن جهت اتقان مطلب بدانیم و میدانیم که امر به معروف و نهی از منکر از فروعات دین مبین اسلام بوده که در ردیف نماز و روزه و حج و امثالهم قرار دارد و حتی فراتر از این ها؛چراکه امثال شهید مطهری(ره) از آن به اصل مبقیه نظام اسلامی یاد کرده اند و امام خامنه ای (مد ظله العالی) آن را عامل حیات اجتماعی و شرط حفظ نظام اسلامی و عامل اجرایی شدن سایر احکام اسلامی میدانند.

این مهم در غرب(علوم غربی) با مفاهیمی همچون نظارت اجتماعی،سرمایه اجتماعی،مشارکت و مشارکت سیاسی،پلیس خوب و پلیس بد،جامعه مدنی،نهاد های مدنی و امثالهم جایگزین شده است.

امر به معروف و نهی از منکر در بیانی ساده یعنی

هرکسی علاوه بر اینکه میخواهد خودش را در مسیر بندگی حفظ کند و سیر کمال را الی الله تعالی دنبال کند؛ به فکر دیگرافراد موجود در جامعه اش هم هست و بنا دارد علاوه بر نجات و فلاح خود دست آنها را هم گرفته و به قدر ما تیسر آن ها را هم با خود همراه کند؛ یعنی اگر معروفی را از آنها متروک دید امر به انجام کند و اگر منکری را در آنها مشهود دید نهی از انجام کند که این مهم حاصل نخواهد شد مگر اولا به معرفت و آگاهی خود این شخص به معروفات و منکرات و ثانیا اهل بودن این شخص در جرگه آمران و ناهیان که بالطبع شرایطی دارد و ثالثا کیفیت اجرا که آن هم شامل شرایطی است.

یک قدم عقب تر برویم: آیا ما واقعا میخواهیم در این زندگی دنیوی مسیر کمال الی الله را دنبال کنیم؟ممکن است بگوییم نه...،آنوقت دیگر نیازی به این مباحث نداریم و بنا به تعریف خود از زندگی در این کره آبی-خاکی دنباله رو یک مسیر خواهیم بود و حال یا با دیگران کاری نداریم و رویکرد فردگراست یا کار داریم و میخواهیم دیگران را هم مثل خودمان کنیم و لذا رویکرد جمع گراست.

این نکته را بدانیم و در ابتدای راه آن را برای خود روشن کنیم که قدرت عقل بشری را در چه حد میدانیم؟ آیا قائلیم که این عقل بشری توان تشخیص و تصمیم گیری و ارائه طریق را تا سرمنزل مقصود در خود دارد؟ حال یا به تنهایی یا با شورایی از عقل ها.

اگر پاسخ مثبت است که نهایتا در طول تاریخ رسیده ایم به مکاتبی همچون مارکسیسم و کمونیسم با مشتقات آنها از یک سو و لیبرالیسم و دموکراسی با مشتقات آنها از سوی دیگر.اینکه آیا این مکاتب و نحله های فکری راه را درست رفته اند یا نه و به چه نسبت قابل توجیه هستند و مباحثی از این دست مدنظر ما و موضوع کلام ما نیست؛چرا که از فرصت بحث خارج است و صرفا در جای جای بحث اشاراتی کوتاه به آن ها خواهیم داشت؛وگرنه در جای خود مباحث بسیار مهمی می باشند.

موضع ما این است که بشریت از حضرت آدم ابوالبشر(ع) تا آخرین نفر که حجت خدا(ع) خواهد بود علاوه بر کم و زیاد قدرت عقلانی خود، نیازمند قدرت دیگری به نام وحی خواهد بود تا بتواند در ترکیبی مناسب و بجا از این دو رسول ظاهری و باطنی، مسیر را تشخیص داده و به سرمنزل مقصود برسد إن شاء الله.

موضع ما این است که آدمی را از خلقتش برنامه و هدفی است و عبث و برای لهو و لعب آفریده نشده است همانگونه که هیچ یک از مخلوقات اینگونه نیست.

موضع ما این است که این مخلوقات،این آسمان ها و زمین،این سیارات و ستارگان همگی مخلوق قدرتی ازلی و ابدی و غیر مادی ولی قابل شناخت و درک به اوصاف هستند که الله نام دارد و همه چیز از اوست و به او باز میگردد و ورای طبیعتی است که اندیشمندان غربی به آن رسیده اند؛قدرتی مابعد الطبیعه که احد و واحد است، صمد است و چون اویی نیست.

موضع ما این است که این انسان از مخلوقات مهم و صاحب اراده الهی می باشد که آمده تا به کمال برسد و این دنیا را مزرعه آخرت میداند و لذا معتقد است سرای آخرت که سرای ابدی اوست از نحوه زیستن در همین دنیای موقتی و فانی حاصل میشود و آن عین عمل او در این است.

موضع ما این است که این انسان مدنی بالفطره و مستخدم بالطبع است و در این حیات اجتماعی خود مسترشد بالطبع است و آمده که حول معصومی،حول انسان کاملی،حول حجت اللهی گرد آید و مدام تلاش کند تا مثل او شود و از این طریق به کمال رسد.

موضع ما این است که این مرشد حجت خداست و معصوم است و نصب الهی است و به عنوان ثقل اصغر آمده تا تفسیری درست و مطابق با تأویل از ثقل اکبر نازل شده از سوی الله سبحانه و تعالی یعنی قرآن کریم  ارائه کند تا این بشریت در مسیر درست گام بردارد و به سلامت به کمال الهی و سرمنزل مقصودش برسد.

موضع ما این است که در این دنیا یک حق وجود دارد که صراط مستقیم است و مابقی هرچه هست باطل است با کم و زیاد در انحرافش و هنر ما این است که در این فضای غبارآلود،از باطل ها عبور کرده و به حق برسیم که حق هم همین است.

موضع ما این است که این حق در دین مبین اسلام موجود است و بر ما فرض است که آن را به نهایت دقت و وسعت بشناسیم و عامل به آن باشیم تا خدای متعال و حجتش از ما راضی بوده و ما هم به کمال مطلوب برسیم؛ پس شناخت دین بر هر فردی از بشریت فرض است و انبیاء و رسولان و امامان و علمای ربانی و به طور کلی "الراسخون فی العلم" آمده اند تا کمک ما باشند در این مسیر البته اگر خود بخواهیم و این وجدان را بصیر کنیم... .

برگردیم به حال: همانطور که اشاره شد امر به معروف و نهی از منکر از فروعات دین مبین اسلام است که بر هر فرد مسلمانی فرض است که آن را به وقتش و وسعش انجام دهد و باید انجام دهد چرا که در واجبات و محرمات عمل به آن واجب است همانند نماز و روزه و فکر نمیکنم کسی در این مهم شکی به خود راه دارد.

ادامه دارد...




  طبقه بندی: امر به معروف در جامعه ،  ماهیت امر به معروف ، 
  برچسب ها: امر به معروف و نهی از منکر، امر به معروف، نهی از منکر، نهی ازمنکر، امربه معروف، ضربان، zarabaan، zaraban، دانلود محصولات، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام، بسیج دانشجویی، دانشگاه امام صادق علیه السلام،





Powered by WebGozar