حضرت علی علیه السلام می فرمایند: « همه كارهاى نیك و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست. » (نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

  

امر به معروف و نهی ازمنکر ضربان قلب تپنده امت اسلام

الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر

سلام خدمت تمامی دوستان

از تأخیری که بابت آپلود وبلاگ پیش آمده از همگی عذر خواهی می کنیم. در این پست با هم 7 حدیث راجع به امر به معروف را مرور می کنیم.

 

1- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَرَفَةَ قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا ع یَقُولُ إِذَا تَرَكَ امْرُؤٌ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْیَأْذَنْ‏ بِوِقَاعٍ مِنَ اللَّهِ جَلَّ اسْمُه‏(ثواب الأعمال ص 256)

محمد بن عرفه از امام رضا علیه السّلام نقل كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر گاه امت من امر به معروف و نهى از منكر را ترك كند، بایستى آماده عذاب خداوند متعال باشد.

2- أَبِی جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْكَرِ خُلُقَانِ مِنْ خُلُقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ نَصَرَهُمَا أَعَزَّهُ اللَّهُ وَ مَنْ خَذَلَهُمَا خَذَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَل‏(الخصال ج1 ص42)

امام باقر علیه السّلام فرمود: امر بمعروف و نهى از منكر دو آفریده خداى عزّ و جلّ هستند هر كه آنان را یارى كند خداوند عزیزش سازد و هر كه خارشان كند خداى، خوار و ذلیلش گرداند.

3- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیكٌ وَ مَنْ أَمَرَ بِسُوءٍ أَوْ دَلَّ عَلَیْهِ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیك‏(الخصال ج1 ص138)

رسول خدا (ص) فرمود: كسى كه امر بمعروف یا نهى از منكر كند یا راهنمائى به خیر كند یا در مقام مشورت رأیش بطرف خیر باشد خود شریك آن كار خیر است و هر كس بكار بد دستور دهد یا راهنمائى كند و یا نظر مشورتى بد داشته باشد خودش شریك خواهد بود.

4- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلَى عَشَرَةِ أَسْهُمٍ ... الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ هُوَ الْوَفَاءُ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ هُوَ الْحُجَّةُ ...(الخصال ج2 ص447)

رسول خدا (ص) فرمود: سازمان اسلام بر ده بخش است ... و امر بمعروف كه شرط وفا در دوستى است و نهى از منكر كه اتمام حجت بر دیگرى است ....

5- عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ مُوسَى ع أَخْبِرْنِی عَنْ تَخَتُّمِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع بِیَمِینِهِ لِأَیِّ شَیْ‏ءٍ كَانَ فَقَالَ إِنَّمَا كَانَ یَتَخَتَّمُ بِیَمِینِهِ لِأَنَّهُ إِمَامُ أَصْحَابِ الْیَمِینِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ قَدْ مَدَحَ اللَّهُ تَعَالَى أَصْحَابَ الْیَمِینِ وَ ذَمَّ أَصْحَابَ الشِّمَالِ وَ قَدْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَتَخَتَّمُ بِیَمِینِهِ وَ هُوَ عَلَامَةٌ لِشِیعَتِنَا یُعْرَفُونَ بِهِ وَ بِالْمُحَافَظَةِ عَلَى أَوْقَاتِ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاءِ الزَّكَاةِ وَ مُوَاسَاةِ الْإِخْوَانِ وَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْكَر(علل الشرایع ج1 ص158)

از محمّد بن ابى عمیر، وى مى‏گوید: محضر ابى الحسن موسى بن جعفر علیهما السّلام عرض كردم بفرمایید چرا امیر المؤمنین علیه السّلام انگشتر به دست راست مى‏كردند؟ حضرت فرمودند: زیرا آن جناب بعد از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله امام و پیشواى اصحاب یمین بودند و حقّ تعالى اصحاب یمین را مدح و اصحاب شمال را مذمّت فرموده و پیامبر اكرم صلّى اللَّه علیه و آله نیز انگشتر به دست راست مى‏نمودند و این علامت و نشانه‏اى است براى شیعیان ما كه با آن شناخته مى‏شوند چنانچه با محافظت بر اوقات نماز و پرداختن زكات و برابرى با برادران دینى و امر به معروف و نهى از منكر نیز از غیرشان ممتاز و مشخّص مى‏گردند.

6- وَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی وَصِیَّتِهِ لِابْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِیَّةِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْه‏... یَا بُنَیَّ اقْبَلْ مِنَ الْحُكَمَاءِ مَوَاعِظَهُمْ وَ تَدَبَّرْ أَحْكَامَهُمْ وَ كُنْ آخَذَ النَّاسِ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ وَ أَكَفَّ النَّاسِ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ فَإِنَّ اسْتِتْمَامَ الْأُمُورِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیُ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَفَقَّهْ فِی الدِّینِ فَإِنَّ الْفُقَهَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ...(من لا یحضره الفقیه ج4 ص387)

امیر المؤمنین علیه السّلام در ضمن وصایائى به فرزندش محمد حنفیة فرمود:... اى فرزند از حكیمان پند بیاموز، و از گفته‏ها نصیحت و پند بگیر و دقت كن، و از آنچه مورد استفاده است بخوبى فراگیر و از آنچه تو را باز میدارد اجتناب كن و نفس خود را از مشتهیات باز دار. امر به معروف را پیشه ساز تا از اهل معروف قرار گیرى و با نیكان محشور گردى، زیرا كه تكمیل همه امور در نزد خداوند امر به معروف و نهى از منكر است، مسائل و احكام دین را بخوبى فراگیر كه علما وارث انبیاء هستند.

6- فَرَضَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ ... وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاءِ ...(غرر الحکم ص176)

فرض كرده خداى سبحانه ...و امر بمعروف را از براى مصلحت عوام‏ و نهى از منكر را از براى باز داشتن سفها

7- ...وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَا یُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا یَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِر(نهج البلاغه حکمت 374)

و همه كارهاى نیك و جهاد در راه خدا برابر امر به معروف و نهى از منكر، چون دمیدنى است به دریاى پر موج پهناور. و همانا امر به معروف و نهى از منكر نه اجلى را نزدیك كنند و نه از مقدار روزى بكاهند و فاضل‏تر از همه اینها سخن عدالت است كه پیش روى حاكمى ستمكار گویند.

 




  طبقه بندی: در لسان معصومین(علیهم السلام) ، 





Powered by WebGozar